Neka djeca rano prohodaju, a neka rano progovore. Neki kasne s hodanjem, a neki kasne s govorenjem. Ako roditelj tijekom ranog razvoja ne uoči druga odstupanja, možda će oklijevati potražiti savjet. Što je normalno, a što nije u govornom i jezičnom razvoju može vam pomoći da shvatite trebate li biti zabrinuti ili je li vaše dijete razvojno u redu.
Dakle, što su razvojne norme za razvoj govora i jezika? Prije navršenih 12 mjeseci, djecu treba promatrati koriste li svoj glas kako bi se povezali sa svojom okolinom. Gugutanje i blebetanje rane su faze razvoja govora. Kako bebe stare, obično oko 9 mjeseci, počinju nizati zvukove, uključuju različite tonove govora i izgovaraju riječi poput “mama” i “tata”, iako, dok ne napune oko 12-15 mjeseci, ponekad to ne čine. Ne mogu shvatiti što su zapravo “mama” i “tata”. Prije 12 mjeseci, bebe bi također trebale početi prepoznavati imena uobičajenih predmeta kao što su bočica i posebno njihovo ime, do 9 mjeseci. Bebe koje pažljivo gledaju, ali ne reagiraju na zvuk, mogu pokazivati znakove gubitka sluha.
Do 12-15 mjeseci djeca bi trebala brbljati široku lepezu govornih zvukova, poput p, b, m, d ili n zvukova. Trebali bi početi oponašati zvukove i riječi koje modeliraju članovi obitelji i obično izgovarati jednu ili više riječi osim „mama i tata”. Imenice su obično na prvom mjestu, poput “beba” i “lopta”. Druge bi stvari bile stvari poput “uh-oh” ili “da,da” ili “ne-ne”, što je vrlo popularna prva riječ.
Od 18 do 24 mjeseca postoji mnogo varijabilnosti. Tada govorimo o jezičnoj eksploziji. Većina mališana izgovori oko 20 riječi do 18 mjeseci i 50 ili više riječi do trenutka kada napune dvije godine. Dvogodišnjak bi također trebao moći prepoznati uobičajene predmete. Ako u knjizi pokažete sliku predmeta koji oni znaju, poput bebe, trebali bi vam to moći reći. Oni bi također trebali moći pokazati na svoje dijelove lica kad ih se pita i slijediti naredbe u dva koraka poput “pokupi igračku i daj mi je”.
Od dvije do tri godine roditelji također vide ogroman napredak u govoru. Rječnik vašeg mališana trebao bi se povećati na previše riječi da bi se brojao, a on ili ona trebali bi rutinski kombinirati tri ili više riječi poput “molim te, dođi ovamo” ili “mama želim”. Razumijevanje bi se također trebalo povećati. Do tri godine dijete bi trebalo početi shvaćati što znači staviti nešto na stol ili staviti ispod kreveta i trebalo bi početi prepoznavati jednostavne boje i razumjeti opisne pojmove kao što je veliko u odnosu na malo.
Ako je vaše dijete starije od dvije godine, a ne govori trebali biste otći do svog pedijatra kako bi ga procijenio procijenio i uputio na govornu terapiju i ispitivanje sluha ako može samo oponašati govor ili radnje, u slučaju ako dijete ne proizvodi riječi ili fraze samo, kada izgovara samo određene riječi i samo te riječi opetovano, kada ne mogu slijediti jednostavne upute, imaju neobičan ton glasa, poput zvuka vrlo nazalno, teže ih je razumjeti nego što se očekivalo za njihovu dob. I ovdje je jednostavan način da shvatite kako treba razumjeti djetetov govor. S dvije bi trebali razumjeti polovicu onoga što njihovo dijete govori. S tri bi trebali razumjeti tri četvrtine onoga što govore, a do četiri bi trebali razumjeti 100% onoga što dijete govori.
I za kraj: prevencija je puno bolja od intervencije! Umjesto televizije, mobitela ili tableta budite model svom djetetu i pomozite mu da nauči svoje prve riječi uz igru s vama, čitanju priče prije spavanja ili svakodnevnoj šetnji omiljenim kvartom.
Izvor: F. I.
Foto: Pixabay