Nastava na daljinu – aktualna i česta tema razgovora već više od mjesec dana. Podijelili smo s našim čitateljima iskustvo učiteljice koja radi u nižim razredima osnovne škole.
Sada donosimo iskustvo nastavnika u višim razredima. Tamo je ipak malo drugačije raditi, od većeg broja nastavnika i profesora u jednom razrednom odjelu do učenika koji su stariji, drukčijih interesa, ponekad nespremni sami organizirati radni dan na neki novi i njima nepoznati način. Izazova je puno. 
Kako se s njima nosi nastavnica R.T. koja radi u premetnoj nastavi?? Pročitajte!

Kako ste se organizirali za ovakav način rada, obzirom da vremena gotovo i nije bilo, sve se trebalo napraviti i pripremiti odmah, a znamo da u predmetnoj nastavi više učitelja radi u svakom razrednom odjelu?

Obzirom da nas je ova situacija sve zatekla nespremnima i nije bilo vremena za detaljniju pripremu, svi učitelji su se vrlo brzo trebali prilagoditi i primijeniti sve vještine koje su stekli tijekom školovanja i usavršavanja za upotrebu IKT tehnologije u nastavi.
Škole su se ubrzano pripremale i odlučile za neku od platformi za uspostavljanje virtualnih učionica, naša je škola izabrala Yammer, gdje je početni veliki posao odradila nastavnica informatike koja je osposobila virtualne učionice. Time je uvelike olakšala nama ostalim nastavnicama početak rada. Na nama je bilo osmisliti na koji način sada organizirati nastavu u novim uvjetima, kada neposredna komunikacija s učenicima u učionicama više nije bila moguća. Učitelji su se morali prilagoditi tome i biti vrlo kreativni u osmišljavanju učinkovitih metoda i različitih aktivnosti kojima će privući i zadržati pozornost učenika na nastavnim sadržajima.
U početku je to bilo pomalo nespretno i nesigurno, ali s vremenom smo, vjerujem, sve uspješniji u tome.

Kakve su reagirali učenici? To su djeca starijeg školskog uzrasta, tehnologija je nešto s čime su rođeni. Jesu li, unatoč tome, dovoljno motivirani za ovakav oblik nastave, kako sve to izgleda u virtualnim učionicama?

Učenicima je isprva to bilo nešto novo i izazovno. Svidjela im se ideja da od kuće, iz udobnosti svoga doma mogu prisustvovati nastavi. Učenici su većinom pohađali nastavu informatike gdje su već stekli osnovne informatičke vještine pa nije bilo većih poteškoća u snalaženju u virtualnim učionicama. Pojedini učenici su se isprva trebali prilagoditi novom načinu rada i imali su poteškoća s organizacijom vlastitog vremena tijekom nastavnog dana i slobodnog vremena. Eventualne poteškoće rješavaju se u suradnji s razrednicima i predmetnim nastavnicima. Kao nedostatke nastave na daljinu navode da im takva nastava ponekad oduzima previše vremena, a sadržaji pojedinih zahtjevnijih predmeta su im teže razumljivi bez direktnog usmenog objašnjenja nastavnika. Voljeli bi da nastavnici imaju mogućnost organiziranja direktne online nastave na daljinu gdje bi u realnom vremenu dobili odgovore i objašnjenja za svoje nedoumice i pitanja. Navode i da im nedostaje druženje na nastavi i odmoru, kao i da su svjesni da je ovo trenutno najbolje moguće rješenje u datim okolnostima.

Kako reagiraju roditelji, njima je ovo također nova i nepoznata situacija, koliko mogu pratiti rad svoga djeteta, javljaju li se s pitanjima?

Reakcije roditelja su većinom pozitivne. Roditelji pružaju podršku svojoj djeci u učenju i organizaciji vlastitog vremena. Većina roditelja ima osnovna informatička znanja pa mogu pomoći djeci, na primjer pri instalaciji određenih aplikacija za rad te mogu uspješno sudjelovati u komunikaciji s nastavnicima. Povremeno roditelji imaju primjedbe na količinu sadržaja ili prekratke rokove za rješavanje zadataka pa se od nastavnika traži veća fleksibilnost i razumijevanje za trenutnu situaciju. Nastavnici viših razreda uglavnom komunikaciju ostvaruju direktno s učenicima, a razrednici su u redovitom kontaktu s roditeljima.

Nastava na daljinu ima svoje specifičnosti. Što nam o njima možete reći? Koji su najčešći problemi?

Iako se može činiti da je nastava na daljinu puno lakša za učitelje i da učenici odrađuju veći dio posla, to je daleko od istine. Ovakav oblik nastave oduzima učiteljima ono što je osnova i bit njihovog poziva, a to je kontakt i neposredan odnos s učenicima. Na nastavnom satu učitelj mora biti pravi virtuoz. Bez obzira kako dobra priprava bila i kako se temeljito pripremio za taj sat, samo jednim pogledom na lica svojih učenika, učitelj zna kada stati, kada dodatno pojasniti, što promijeniti, kada je uspio, a kada nije uspio dirnuti u srca svojih učenika. Ovim načinom rada, to nam je svima oduzeto. Pokušavamo to nadoknaditi na različite načine, snimanjem prezentacija i video lekcija, pisanjem detaljnih uputa, cjelodnevnim ispravljanjem radova učenika, odgovaranjem na hrpu poruka i poziva. Problemi povremeno nastaju u krivom tumačenju uputa nastavnika, nemogućnosti vjerodostojnog vrednovanja usvojenosti sadržaja, povremenom preopterećenju sustava koji otežava rad na daljinu. To zahtjeva mnogo strpljenja, prilagodljivosti i razumijevanja od strane svih sudionika obrazovnog procesa.

Ne znamo do kada će trajati ovakav oblik nastave. Kako vrednujete rad učenika i koliko to može biti vjerodostojno?

Vrednovanje ostvarenosti ishoda učenja bit će najveći izazov u nastavi na daljinu. Vrednovanje napretka učenika putem redovitog vođenja bilježaka nije novost i većina učitelja nema nedoumica u pogledu toga. Provjera se vrši putem različitih kvizova, online zadataka i provjera, online testova, izradom različitih projekata, umnih mapa ili prezentacija. Kako provjeriti i utvrditi stvarnu razinu znanja i ostvarenost ishoda te vjerodostojnost odgovora je pak nedoumica većine učitelja. Učitelji jako dobro poznaju svoje učenike i mogu vrlo dobro procijeniti mogućnosti svojih učenika, ali odgovornost je ovdje prvenstveno na roditeljima. Roditelji i učitelji bi trebali imati iskreni odnos utemeljen na povjerenju. Učenicima roditelji trebaju biti podrška, ali odgovornost za učenje i uspjeh treba biti na učeniku. Nadamo se da će i roditelji i učenici to poštivati.

Koji su Vaši prijedlozi za poboljšanje ovakvog oblika nastave?

Mislim da nastava na daljinu ima puno više prednosti nego nedostataka. U kratkom roku je potpuno preokrenuto sve nama poznato i bačeni smo u potpuno nepoznatu situaciju. Upornost, požrtvovanost i vrijedan rad su odlike velike većine mojih kolega i mislim da odrađuju dobar posao i daju veliki doprinos da situacija ostane koliko-toliko normalna za naše učenike. Mislim da su i nakladničke kuće i ljudi različitih profila dali svoj doprinos poboljšanju kvalitete rada dijeljenjem različitih materijala koji su sada dostupniji učiteljima. Smatram da je to dobar put i da u tome trebaju i dalje ustrajati. Isto tako, kolegijalnost među učiteljima u dijeljenju znanja i pružanju međusobne podrške je od velike važnosti. Znanje se dijeli množenjem, tako i zajedničkim snagama učitelji trebaju biti podrška jedni drugima, a s druge strane i pokazati hrabrost i autonomiju u svome radu. To je prava škola za život, za nas i naše učenike.

Izvor: R.T.
Foto: pixabay