Strukovna škola u Sisku već dugi niz godina obrazuje kadrove za deficitarna zanimanja i stoga nam je svima vrlo zanimljiva.
Iz ove je škole izišlo mnoštvo kvalitetnih majstora različitih profila. Iako učenici i djelatnici škole još uvijek rade u skromnim uvjetima, škola je prepoznata kao ona koja je uspješna, čiji učenici postižu izvrsne rezultate na brojnim natjecanjima i smotrama, a ove školske godine dio su i Eksperimentalnog programa „Škole za život“.
O tome, ali i drugim temama razgovarali smo s g. Ivicom Beloglavcem, ravnateljem Strukovne škole Sisak.

Možete li za početak čitateljima našega portala predstaviti Strukovnu školu Sisak ? Kada je osnovana, koliko učenika i djelatnika broji, za koja se sve zanimanja obrazuju Vaši učenici?

Strukovna škola Sisak ima dugu i značajnu povijest koja datira još iz 19.stoljeća. Današnja Strukovna škola Sisak osnovana je 1992.godine kao Obrtnička škola Sisak, a ime je promijenila 2012.godine. Trenutno škola broji 500 – tinjak učenika, a u njoj je zaposleno 70 djelatnika. Učenici se školuju u četverogodišnjim i trogodišnjim zanimanjima. Četverogodišnja zanimanja su Arhitektonski i Građevinski tehničar, Tehničar cestovnog prometa, Nautičar unutarnje plovidbe i Modni tehničar. Trogodišnja zanimanja su Vozač motornog vozila, Rukovatelj samohodnim građevinskim strojevima, Stolar, Soboslikar – ličilac, Monter suhe gradnje, Zidar, Autolakirer, Fotograf i Krojač. U našoj školi školuju se i učenici u pomoćnim zanimanjima.

Osim spomenutih programa kroz koje se obrazuju učenici, u školi postoji mogućnost obrazovanja odraslih. Možete li nam pobliže objasniti što to znači i na koji način se provodi takva vrsta programa?

Obrazovanje odraslih provodimo u svim onim programima koji su redovni, a programi se provode u obliku stjecanja stručne spreme, prekvalifikacije i osposobljavanja. Imamo i dugogodišnju uspješnu suradnju s Hrvatskim zavodom za zapošljavanje ovdje u Sisku s kojim također provodimo programe obrazovanja odraslih ovisno o trenutnim potrebama na tržištu rada.

Kakav je, općenito, odaziv za upis u strukovna zanimanja? Koja su to zanimanja u kojima se osjeća najveći deficit?

Već duže vrijeme susrećemo se s deficitom u gotovo svim trogodišnjim programima, posebno ovdje ističemo obrtnička zanimanja kao što su zidar, monter suhe gradnje i krovopokrivač. Nedostatak kvalitetne radne snage vidljiv je u cijeloj Hrvatskoj, a mi kao škola oduvijek se trudimo privući što veći broj učenika i popularizirati sva strukovna zanimanja. interes učenika za pojedina zanimanja varira od godine do godine, ali ono što je uvijek aktualno je upis u zanimanje Vozač motornog vozila.

Kako motivirate buduće učenike na upis u takva zanimanja? Znamo da Sisačko – moslavačka županija stipendira upravo učenike koji upišu te smjerove. Ima li još nekih motivacijskih postupaka od strane škole?

Naši učenici imaju mogućnost stipendiranja od strane Županije i Ministarstva, a u zadnje vrijeme javljaju se i neki obrtnici i poduzetnici koji su voljni stipendirati učenike koji kod njih odrađuju obaveznu praktičnu nastavu. Mi se kao škola trudimo da kroz pristup radu i odnos prema našim učenicima osiguramo najbolje moguće uvjete rada te da im kroz podršku i razumijevanje, njihovo školovanje učinimo što ljepšim i pozitivnijim iskustvom.

Strukovna škola radi u ovom prostoru u iščekivanju preseljenja u novu zgradu koja bi trebala osigurati puno kvalitetniji prostor i bolje uvjete za rad učenika i profesora.
Do kuda je stigla izgradnja nove zgrade? Kakve su najnovije informacije po tom pitanju?

Trenutno očekujemo raspisivanje natječaja za nastavak izgradnje naše škole. Nadamo se da će se radovi nastaviti čim se za to ispune svi potrebni zakonski preduvjeti.

U međuvremenu, dok čekate novi prostor, obnavlja se i ova zgrada u kojoj škola djeluje već dugi niz godina. Ona bi, koliko nam je poznato, trebala postati učenički dom. Što je na ovoj zgradi obnovljeno i što se još planira raditi? Koji će to učenici boraviti u domu, koliki će biti smještajni kapacitet? Što nam možete reći o tome?

Do sada su na zgradi promijenjen veći dio stolarije, a prema našim informacijama, sljedeći bi na redu trebali biti radovi na fasadi te vanjskom stepeništu škole. Unutarnji radovi ne mogu započeti prije našeg preseljenja. Koliko nam je poznato, smještajni kapacitet učeničkog doma trebao bi biti za 50 učenika.

Dio vaših učenika uključen je od ove, tekuće školske godine u Eksperimentalni program „Škola za život“. Kako Vi, s pozicije ravnatelja škole gledate na program u koji je uključen dio učenika? Imate li povratne informacije od profesora? Kakva su iskustva sudjelovanja u ovom programu?

Za eksperimentalni program prijavili smo se budući da smatramo kako je naša dužnost i obaveza biti dio svih promjena unutar našeg obrazovnog sustava. Osobno mislim da su promjene dobrodošle, a prema povratnim informacijama učenika, roditelja i nastavnika, mogu zaključiti da su i oni zadovoljni jednim dijelom promjena koje su uvedene kroz ovaj eksperimentalni program. Međutim, sam proces je tek na svom početku te postoje i neke zamjerke, ali nadam se da će se sve poteškoće i problemi s kojima se susrećemo riješiti na zadovoljstvo svih uključenih u obrazovni proces.

Zanimanja za koja se školuju vaši učenici vrlo su zanimljiva, neka od njih specifična, a istovremeno poticajna, kreativna. Kroz rad, učenici zasigurno pokazuju svoje kvalitete, maštovitost, originalnost na mnogim područjima rada. Podrazumijeva li to uključenost škole u neke projekte? Sudjeluju li učenici na smotrama i natjecanjima i kakva su tu postignuća?

Naša škola svake godine sudjeluje na državnim natjecanjima i smotrama učenika te uvijek postižemo hvalevrijedne rezultate. Ove smo godine sudjelovali na World Skills Croatia natjecanju koje je po prvi puta obuhvatilo sve strukovne programe i pružilo jedan novi način prezentiranja strukovnih škola cijeloj javnosti. Budući da se radi o potpuno novom formatu natjecanja, koje je iznimno zahtjevno i za učenike, ali i za njihove mentore, dogodilo se da mnoge renomirane škole nisu uspjele ostvariti plasman na završno natjecanje. Naša škola je i ovdje pokazala svoju kvalitetu i uspješnost te smo na natjecanju sudjelovali u čak četiri područja Prometna tehnologija, Soboslikarstvo, Stolarstvo i Vožnja motornog vozila na što smo iznimno ponosni. Strukovni programi koncipirani su upravo na način da potiču učeničku kreativnost i maštovitost i originalnost te se od nas očekuje da prepoznamo i usmjeravamo njihov talent u odabranim područjima što naši strukovni nastavnici uspješno čine već dugi niz godina.

 

Vjerujemo kako je veliki izazov bit na čelu jedne ovakve odgojno – obrazovne ustanove. Koliko dugo obnašate dužnost ravnatelja ove škole? Koji su to izazovi s kojima se susreće ravnatelj i kako ih rješava? Kome se najčešće obraćate za pomoć i potporu kako bi škola funkcionirala na najbolji mogući način?

Na poziciji ravnatelja sam od 1992. godine i tijekom svih ovih 27 godina susreo sam se s brojnim izazovima. Ravnatelji su odgovorni za uspješno funkcioniranje škole što obuhvaća suradnju s nastavnicima, stručnim službama, učenicima i roditeljima, ali i osnivačem škole te Ministarstvom. Posao je iznimno odgovoran i često stresan, ali ima i puno lijepih strana koje vas tjeraju da dajete najbolje od sebe čak i kada je teško. Smatram da je za uspješan rad škole najvažnija dobra suradnja unutar kolektiva, a što se tiče rješavanja tekućih problema i poteškoća mogu reći da nam Sisačko – moslavačka županija, koja je ujedno i naš osnivač, uvijek stoji na raspolaganju i priskače u pomoć kada je potrebno.